MA felvi

Miniesszémben az Agyagoslány tevékenységét szeretném bemutatni marketing szempontból. Az Agyagoslány Nyíregyháza-szerte ismert kézműves-influenszer, aki mind az online felületeken (weboldal, YouTube) videók, mind az „IRL”, valós térben nagy hangsúlyt fektet tevékenysége megismertetésére a nagyközönséggel. Ez utóbbi helyeken épület- illetve buszreklámokat részesít előnyben reklámfelület céljára.

A kézműves termékek időről időre újabb és újabb lendületet kapnak vásárlási kedv tekintetében, főleg, ha összekötjük egy-egy személyes influenszer-modellel, illetve branddel. Az X-en (korábbi Twitter), illetve Instagramon egy „puhatónia” nevű influenszert tudnék felhozni még példának, aki az általa horgolt figurákat népszerűsíti, nemcsak bemutatással, de humoros és aktív részvétellel is az X és Instagram közösségében.

A mainstream médiából szerzünk inkább hírt a Whisky-s néven elhíresült ex-bankrabló, majd kézműves-influenszer tevékenységéről, aki szintén agyagokkal, kerámiával kereskedik. Bár az Agyagoslány tevékenysége szerintem szerteágazóbb, széleskörűbb, mivel ismeretterjesztő videói, Sóstógyógyfürdőn tartott „workshopjai” és egyéb kézműves, tanító alkalmai túlmutatnak az egyszerű termékelőállítási-, eladási-, illetve influenszer tevékenységen.

A márkáját, brandjét személyes bemutatkozásával, történetével is erősíti, inspirálja vele a hozzá forduló vásárlókat, érdeklődőket, tanulni vágyókat. Egy olyan hiteles, szertágazó tevékenységi hálót mutat be az oldalán, ami személyes fejlődését is bemutatja, illetve másokat is erre ösztönöz. Azáltal, hogy például rangos kézműves díjakat és elismeréseket, tudást integrál magába, amiket a folklór és néprajz tudománya is elismer. Szakmai fejlődés és vállalkozás mellett tehát tudományos misszió is az övé, amit örömmel oszt meg másokkal is.

A weboldala szintén tükrözi azokat a dizájnelemeket, illetve webergonómiát, aminek az alapjait valószínűleg agyagozó, kézműves tevékenységéből hozott magával, történetei és beszámolói alapján legalábbis erre következtethetünk. A webshop elkészítésével sem túl sok problémája akadt, szemmel láthatólag.

Agyagoslány története és munkája azért fogott meg, mert a munkahelyemen én is foglalkoztam mind kézműves termékek előállításával, mind honlapkészítéssel, persze, inkább céges keretek között, viszont az egyéni vállalkozói, valamint kézműves-influenszer modell elgondolkodtatott az ez irányba való továbblépés, továbbfejlődés lehetőségein. Természetesen, minden ilyen fajta vállalkozás egyéni és egyedi, jelenleg lassú ütemben, de haladok egy ilyesfajta modell elképzelése és megvalósítása felé.

Jelenlegi munkám nem annyira a kézműves termékek előállításához, mint inkább értékesítéséhez köt, amihez a webshop, kézműves standok igénybevétele, időnként piaci elárusítás ugyanúgy hozzátartozhat, mint a volt munkahelyeimen tettük alkalomszerűen.
Kézműves termékek előállításától sem zárkózom el továbbra sem, viszont a megtakarított időt a közösségi platformokon lehetővé váló influenszer-jelenléttel hathatósan egészíthetném ki.

 

Agyagoslánnyal való szorosabb együttműködés lehetőségét sem zárom ki a jövőben, mithogy az agyagozás és a fazekasság elemeinek a megismerése mindig is régi elképzeléseim között szerepel. Agyagoslány kiemeli tevékenysége egészség-jobbító, koncentrációt serkentő, illetve idegrendszert ellazító, lényegében mai divatos szóval „mindfullness” hatását, amiken kívül a megtanulható folklór- illetve néprajzi elemek, motívumok is nagyon érdekelnek. Nyíregyháza-Sóstón Agyagoslány tevékenysége mellett szót érdemel még a Múzeumfalu, skanzen, ahol szintén alkalom nyílhat néphagyományi értékekkel bíró tevékenységek végzésére, illetve az azokba való részvételre, az azokkal való együttműködésre. Közigazgatásilag egy egységbe tartozik Sóstó és Sóstóhegy, ahol én lakom, valahol közelében is lehetek helyileg a fent említett a történéseknek, és mégis elkülönülve is végezhetem a tevékenységemet.

Lényegében ez a környék Nyíregyháza idegenforgalmának jelentős részét vonzza a városba, itt található az Állatpark, a strandok, a szállók, illetve a skanzen és az utóbbi időben egy kis kialakított kézműves piac is, ami főként nyáron üzemel. Sóstóhegyet is megpróbálták a tavalyi évben bekapcsolni a Sóstói körforgásba (például buszjáratokkal, eddig nem sok sikerrel. De itt is megvannak a feltétetelek, mint pl. a horgásztó, szálló, vendéglő, de egyelőre az infrastruktúra itt még kevésbé kiépített, mint Sóstón, inkább lakóövezeti jellegű. De minden jel arra mutat, hogy ezen próbálnak meg a településrész képviselői változtatni a közeljövőben, oldaltól függetlenül, amiben ritka konszenzus jött létre a politikusok részéről. Sóstóhegynek is megvan már a maga kézműves kultúrája, amit a Facebook csoportban, illetve szétnézve a településrész egyes részein, kezdenek jelei mutatkozni. Bízom benne, hogy a magyarság hagyományőrzésének és a kézműves kultúrának a fúziója előbb-utóbb utat talál ide is jobban. Kevésbé szervezett keretek között, egyéni kezdeményezésekre már akad példa. Ennek kedvez a környék jellege is, ami kertvárosias és falusias elemeket ötvöz.